Tuesday, January 1, 2013

Hari ini tahun baru.

Semalam dan kelmarin, mereka pergi.

Pagi-pagi lagi selepas subuh, aku sibuk mengemaskan pakaian-pakaian. Nama ‘Imamuddin’ aku tulis pada setiap baju dan seluarnya. Itu tanda pengenalan diri.

Beg bajunya aku angkat. Berat. Sambil berseloroh aku berkata,

“Imam nak tinggal kakpi, tamau balik dah ke?,”

Dia hanya tersenyum kecil.

Aku hanya berpura-pura duduk di dapur, sibuk membasuh pinggan mangkuk.

Dia yang berjubah putih, siap berkopiah putih memanggilku perlahan.

“Kakpi, kakpi. Imam nak pergi dah,”.

“malam ni, siapa lagi nak teman kakpi tidur?,”.

Sudah dua malam dia tidur di sebelahku. Jiwa penakut aku semakin lama semakin membesar, jalan terbaik, dia menemaniku. Dia tidur di bawah, dan aku tidur di atas.

Dia mungkin berjauhan denganku untuk dua hingga tiga tahun. Dia baru berumur 11 tahun. Masih keanak-anakan, baju sendiri masih tidak pandai lipat, urus diri jauh sekali. Tapi, mak mengambil langkah tenang, dia bakal pandai mengambil tanggungjawab dan menguruskannya.

Dia menghulurkan tangan. Aku menyambutnya kesayuan.

Dia lalu memeluk aku erat-erat.

“Imam doakan kakpi boleh jadi hafizah jugak ye. Semoga imam jadi hafiz, anak soleh, mukmin soleh, yang Allah cinta dan redha,”.

Tulus, dia mengangguk.

“InsyaAllah, nanti kakpi jenguk imam tiap minggu ye,”.

Dia memang penyeri rumah. Gamat rumah dengan jeritan dan gurauannya. Sememangnya dia sentiasa menenangkan.

Aku hanya melambaikan tangan dari jauh, dan air mata yang bergenang, aku tahan-tahan. Jangan tumpah, jangan mengalir! Batin aku menjerit kecil.

Aku pujuk-pujuk diri. Dia melangkah keluar dalam usia muda begitu bukan untuk main-main. Dia pergi mempelajari dan menghafaz ayat Tuhan. Dia pergi mencari redha Tuhan.

Dan ya, sudah dua malam aku pandang sayu pada katil bawah yang menjadi tempat tidurnya.

Dan sudah dua malam, aku angkut tilam, bantal dan selimut berhijrah ke bilik lain.

Tiada lagi suara “Kakpi, imam lapor,” pepagi buta.

Tiada lagi suara aku bising-bising paksa dia mandi dan berus gigi.

Ahh adik, dekat-dekat terasa sayang, jauh-jauh terasa rindu dan chenta pula. Allahu.

Imam (tengah) di pantai Sarawak. Dia sememangnya begitu. 


***
Dan keesokannya, Maryam pula meninggalkan aku.

Maryam pergi ke tempat yang berlainan.

Kali ini, aku tidak tahu, cemburu aku membuak-buak.

Imamuddin dan Maryam melangkah keluar dengan tujuan yang sama.

Merebut cinta Tuhan.

Mencari redha Tuhan dengan al-Quran.

Dan aku.

Masih belajar di universiti sekular.

Masih berorientasikan sistem barat.

Masih merangkak-rangkak menghafal juzuk 30.

Masih diburu dengan kesibukan yang tiada hentinya.

Dan tiada lain yang boleh aku rawat kecemburuan, melainkan dekat dan terus berusaha mendekat dengan Tuhan. Allahu.



Aku masih ingat kata-kata mak bila memujuk adik untuk ke maahad tahfiz sana,

“Imam, Imam. Dalam dunia ni, mak takde apa-apa nak bagi kat imam. Tapi yakinlah mak sedang berusaha memberi syurga untuk imam,”.

Lantas, aku lihat Imam mendakap emak sambil mengangguk kepala. Erat.

Dan sekali lagi aku cemburu.

Dan sekali lagi aku rasakan aku masih tidak special.

Tidak special kerana tidak dipilih dan terpilih.

Masih belum terlambat, untuk memilih.


Ahh, bidadari.

Walau engkau bermata jeli, yang diciptakan dengan penuh kecantikan dan ketaatan.

Walau jiwa pendosa ku sentiasa mekar dan nafsu derhaka memanggil-manggil keras.

Aku berusaha untuk menahan dan bertahan.

Masih aku ingin bergelar dan digelar sebagai yang lebih baik darimu.

Sehingga engkau juga bisa cemburu denganku.

Tuhan, kurniakan cinta orang-orang yang mencintaiMu, dan amalan-amalan yang membawa kepada kecintaanMu. 

No comments: