Monday, December 24, 2012

Zulfa!


Aku memandangnya dengan pandangan kasih sayang. Tuhan, dia sememangnya seperti aku dahulu. jiwa pemberontak, dahagakan kebebasan. Berseluar jeans lusuh, baju sedikit ketat dan pendek, tudungnya kecil, lengan baju disinsing hingga ke pangkal siku, muka kekurangan nur! Allahuu.

Tubuhnya tinggi, jika ketinggian menjadi ukuran, sememangnya aku seperti adik bongsu. Dia seperti kakak dan aku seperti adik. Aku yang rendah, aku yang sentiasa manja, aku yang sentiasa bergantung pada ayahanda dan bonda, kemungkinan dia terasa seperti tersisih kerana jiwa keanak-anakan sebenarnya sentiasa tumbuh dan membesar dalam diriku. Iya, aku sentiasa menjadi anak bongsu 6 tahun, sebelum aku mendapat adik seterusnya.

Tetapi, aku kini pandai mengambil sikap matang, mungkin kerana sudah terasa sedikit dewasa. Sudah reti menilai jiwanya, sudah tahu melihat lagak geramnya. Dan, aku sebenarnya sudah ketinggalan 5 tahun, untuk mengubati kegersangan kasih sayangnya. Kini aku tidak pasti mampukah aku mengutip kembali hati-hati yang sentiasa bermesra, hati-hati adik-beradik yang saling mencintai, jiwa-jiwa yang sentiasa mendakap mesra walaupun kami kejauhan.

Sebelum ia benar-benar terlambat, aku mahu mengubahnya. Aku mahu dia menjadi sahabat baikku, aku adalah pendengar setianya, dan aku mahu hati kami terus terikat dan tersimpul mati. Biar ia tumbuh kerana siraman taqwa, biar ia bercambah kerana basahnya iman dan ukhuwah. Dan di akhir cerita nanti, aku tidak akan lagi menyesal, aku mahu dia benar-benar merasa manisnya dekat dengan Allah.

“Zulfa, mari solat jemaah,”.

“Malaslahhh!,”.

Aku terdiam. Sememangnya sabar itu dipanggil sabar apabila dihentam ketika minit pertama. Sakit. Pedih ulu hati. Aku diam.

Barangkali doaku kurang, barangkali kasih sayang yang aku lemparkan masih lesu tiada ikhlas.

Perlahan aku bangun, terasa tiada kesudahan dengan aku memadamkan inti bicara, berdiri di hadapannya, lalu aku peluknya. Kaku dan keras tubuhnya.

“Duduk. Duduk,” arahku tegas. 

Kali ini aku bertekad mahu menghambur segala isi hati. Aku mahu dia melihat sisi baik solat berjemaah. Aku mahu dia mengerti ketenangan dan kasih sayang Tuhan. Aku mahu dia perlahan-lahan menyelusuri fasa-fasa kehidupan yang penuh dugaan dan godaan mendatang. Biar taqwa yang memujuk hatinya yang bakal lara berdepan dengan mehnah besar, biar iman yang menunjuk jalan bahagia.

“Tahu kenapa kita kena solat jemaah? solat jemaah itu ada rohnya sayang,”. sengaja aku tekankan perkataan sayang. Aku teringat pada mama. Aku bertambah sayang dan senang pada mama bila dia memanggilku Humaira sayang. Dan kerana itu, aku simpan nombor henset mama dengan nama kontak ‘mama sayang’. Dan aku mahu Zulfa tahu aku sayangkannya.

“Zulfa dah cukup rohh, masih bernyawa. masih hidup, roh ape niii?,” bentaknya marah.

“Macam mana roh Zulfa mahu hidup, kita dekat tapi jauh. Jiwa Zulfa sakit. Roh Zulfa gersang. Kalau air hujan turun untuk sehari suntuk pun belum tentu Zulfa terasa ‘hidup’. Tapi, Humaira bukan mahu curah air hujan untuk tanah gersang Zulfa, Humaira mahu curah air kasih sayang Tuhan. Dengan cara apa? Kita bina tali-tali kasih sayang adik beradik dengan solat jemaah.  Humaira takkan minta pada Zulfa untuk akrabkan diri Zulfa dengan Humaira. Tapi cukuplah Humaira minta pada Allah, semoga hati kita terikat dan tersimpul mati dengan iman. Susah ke? Macam mana Allah nak pandang kita, kita tandus kasih sayang,”

Suaraku meninggi. Zulfa menunduk. Aku kembali diam.

aku sepatutnya mengerti bahawa Zulfa bukan kanak-kanak bawah umur lagi. Zulfa sudah besar panjang! Kalau ikutkan sistem pendidikan Islam, Zulfa bukan lagi di peringkat perlu rotan-rotan, Zulfa perlu diajak berkawan. Aku tahu Zulfa sangat sedar dengan sekatan kasih sayang yang kami sentiasa bina. Sesungguhnya jurang-jurang kasih sayang begini membesar dan semakin membesar. Dan ketika itu, aku seperti tertikam dengan monolog sendiri.

Aku sambung lagi dengan suara yang agak mengendur.

“Kalau hati Zulfa dah terbuka untuk solat jemaah bersama, Zulfa bagitahu la kat Humaira. Tak susah pun Humaira nak Zulfa solat jemaah. Nanti Humaira bagitahu kat Allah, supaya Allah buka hati Zulfa luas-luas untuk jadi makmum Humaira. Itu pun kalau Zulfa tak nak jadi imam, terpaksalah Humaira sorang saje. Humaira optimis dengan Allah, Zulfa. Zulfa akan balik pada Dia. Zulfa akan pakai baju menutup aurat, Zulfa akan rasai ketenangan dalam berdoa. Zulfa takkan cakap kasar-kasar dengan mama lagi. Zulfa tunggu je doa Humaira,”.

 Aku pandang tepat pada matanya. Dia menunduk lagi dan berlalu pergi.

Mendatar terasa perasaanku. Biarkan Allah yang mengubah hatinya. Cukuplah usahaku begini. Selebihnya aku akan terus berdoa. Dia akan datang, kalau tidak harini. esok mungkin. Lusa InsyaAllah.

**
Selang beberapa hari.

Azan berkumandang kuat. Aku masih menunggu 5-10 minit. seperti biasa, menunggu Zulfa datang.

Hari pertama. Kosong, tiada siapa menjengah bilik.

Hari kedua. masih lagi tidak berbunyi ketukan Zulfa.

Hari ketiga. Aku menunggu di tikar sejadah. Tuhan, kalau pun bukan Zulfa, datangkan kepadaku sesiapa. Hatiku merintih sayu. Teringat pada hati yang masih lemah dalam khusyuk. Antara rahsia kekhusyukan, memahami bacaan dan solat berjemaah. Allahu Allah.

Dan masuk hari keempat. Aku terasa ada hamparan sejadah di sebelahku. Ketika itu aku sudah di rakaat kedua. Terasa hangat sisi bahu Zulfa yang hangat bergesel dengan bahuku.

Pantas aku mengambil niat sebagai imam. Tuhan, akhirnya Zulfa datang. Tuhan, Aku tahu itu Zulfa bila bahunya menyentuh bahuku. Kakinya bersentuh dengan kakiku. Terasa benar ketinggiannya di sisiku. Itu sememangnya Zulfa.

Dan perlahan air mata tidak dapat tertahan-tahan. Ia menitis laju dan laju suaraku membacakan ayat 11 ayat pertama surah al-mu’minun.

1.         Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman
2.         Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyang;
3.         Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;
4.         Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);
5.         Dan mereka yang menjaga kehormatannya,
6.         Kecuali kepada isterinya atau hamba sahaya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela:
7.      Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;
8.         Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya;
9.         Dan mereka yang tetap memelihara sembahyang;
10.       Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi-
11.       Yang akan mewarisi syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya.

Dan usai memberi salam, rukun terakhir dalam solat. Aku menoleh ke kanan sambil tersenyum. Zulfa masih kaku, malu mungkin. Aku pegang tangannya perlahan, dan bila mata kami adik beradik bertentangan dengan penuh kasih sayang, hatiku berlagu riang bercampur sayu. Sememangnya doa-doa yang Tuhan ilhamkan pada kita, sememangnya bermaksud untuk dimakbulkan! Allahuuu.

Teettttt. one message received.

“Kalau cinta berawal dan berakhir kerana Allah, maka cinta yang lain adalah usaha menunjukkan cinta kepadaNya. Persembahan ibadah yang hakiki, selamanya memberi apa yang mampu kita berikan, selamanya membahagiakan orang-orang yang kita cintai – M. Anis Matta”.

Aku pantas membalas,

“Jazakillahu khairan jaza’ Ukhti sayang!

P/s : Selamat bermadu cinta dengan Pencipta cinta! 

-Naora-

No comments: