Monday, January 21, 2013

air mesin gedegang!

Air mesin gedegang!

Haha. Sebenarnya mesin air tin yang kita masukkan duit tu..bila tin jatuh, bunyi nye "gedegang!"
So,  nama diberi mesin air gedegang. *ni budak kolej aku cakap*

Pada pagi study week yang damai, lepas makan megi sedapp aku terasa nak minum air tin mesin bawah blok. Kemudian, dengan gigihnya aku mencari duit rm 1 ringgit, namun tak kutemui. Cari punya cari, akhirnya aku menjumpai rm 1 ringgit dalam kelendar. Korek punya korek lagi, jumpa lagi 40sen. wahh!

Dengan gigihnya aku berlari mencapai tudung dan sweater turun ke bawah blok. Gigihnya aku mencari air tin disebabkan mulut aku terasa sangat mual. Ohh! air tin mangga!

Sesampainya aku depan mesin, aku masukkanlah duit 40sen. Duit aku terlekat, membuatkan aku berlari anak mencari lagi duit syling. Lepas tu. aku sambung masukkan duit ke dalam mesin. Ahh, lekat lagi. Tanpa berputus asa, aku tekan balik butang untuk keluarkan balik duit tak berjaya. Aku pun terfikir, "ke mesin ni tak boleh terima duit syiling?" ahh, aku patah balik ke bilik mancapai lagi rm 1 ringgit. Apalagi, aku masukkan duit kertas rm 2 ringgit dalam mesin, and..the result is "mesin tuh takde reaction". 


Aku dengan hampa balik ke bilik dengan tekak yang sangat loya, ahh.. aku mencari sesuatu yang masam nak hilangkan rasa loya aku.

Roomate kesayangan aku bertanya, "aih, mane air tin nya? katanya turun beli air". Aku pun dengan nada mengeluh " aduh, ape punye mesin air..membazirkan duit aku je. Dah la tekak tengah loya,ahh.fed up! "

Satu soalan yang keluar dari mulut roomate aku tiba-tiba, yang sampai hari ni aku takkan lupa.

" dah solat dhuha lom? "
"ni mesti tak solat dhuha kan...."

"tu laa, lain kali solat dhuha dulu, baru senang pintu rezeki nak buka" 

Aku dengan sentap sekali, ahhh.. dengan lajunya aku masuk bilik air, ambil wudhu', then solat dhuha.
Aku rasa sangat malu, entah. Mata aku memang berlinang tak tertahan rasanya. Sentap!

Aku duduk di tikar sejadah sejenak, tenangkan diri. Bila difikirkan semula, ya! Aku memang kalau tak solat dhuha, memang hari aku tu rasa macam susah je semua urusan. Aku sebenarnya tak sentap dengan roomate aku, aku rasa tersentap dengan Tuhan. Sedangkan burung pun berkicauan pagi hari memohon rezeki dengan Allah, sahkan aku manusia ni angkuh sangat nak mintak rezeki dengan Allah pepagi hari.

Seusai lipat sejadah, roomate aku tiba-tiba muncul dari mana ntah menghulurkan air tin mango yang aku nak sangat. Dengan ego yang cukup tinggi, aku menolaknya then, buat-buat sambung study. Monolog aku,
"macam mane si minah ni tahu aku nak minum air tin perasa mango?

"khalish, ni rezeki awak. Tadi sy turun belikan air kat mesin. Allah bagi rezeki kat awak, ambillah"

Ahh.ego aku sekali lagi menepisnya. Roomate aku pun senyum je. Bila lama-lama tengok muka senyum tu, aku pun mencapai air tin dengan malu-malu. 


Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, 
kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah, 
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, 
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh...

^.^ Wallahua'lam. 




No comments: