Thursday, November 8, 2012

Ukhti


Ukhti,

selamat hari lahir ke 21. maaf tiada pelukan hangat dapat aku berikan, sekadar nyanyian ‘Allah selamatkan kamu’ sahaja. ukhti, bolehkah aku mencoret sesuatu di ruang belog ini? sesuatu yang aku rasa bila berada di rumah ini, aku mempunyai seorang lagi adik di bilik sebelah. bukan seperti 4 orang adik yang nakal-nakal di Terengganu, tetapi adik yang kamu sahaja tahu. adik yang terpisah di sebalik dinding konkrit.

Ukhti,

aku sedang menghitung hari. jika keempat-empat subjek kali ini aku lulus dan tidak perlu repeat,aku bakal menamatkan degree dalam bulan 6 tahun 2013. ya, aku sangat risau untuk melangkah keluar meninggalkanmu. bila aku tiada nanti, berjanjilah kamu akan belajar bersungguh-sungguh, melawan segala perasaan rendah diri yang sumpah menjerat lagi tidak bermakna itu? Bolehkah? Jika boleh, buktikan sebelum aku pergi.

Ukhti,

cubalah berdiri di atas kakimu. lihat di sekelilingmu, kehidupan masa depan bagaimana yang kamu mahukan. bertahanlah di atas jalan ujian ini dengan teguhnya, Tuhan menguji kerana menyayangi. hidup ini tidak lain selain ujian dan dugaan yang sangat memenatkan, bukankah aku sentiasa bilang, ujian ini sebenarnya menjadikan dirimu seorang insan yang baru. bertahanlah dengan sesungguhnya, optimislah dengan Allah, berpeganglah dengan taliNya, jangan kau lepaskan hatta sekalipun kamu futur.

Ukhti,

maaf, aku tidak dapat berbahasa seperti begini jika berhadapan denganmu. kita dekat tetapi jauh. tapi yakinlah, ada doa aku utuskan untukmu. semoga kau terus kuat bertahan, pasakkan pendirianmu, tegaskan hatimu, benarkan kata ‘tidak’ pada inferiority, usah terlalu manjakan dirimu. Jadilah dirimu muslimah, mujahidah dan mukminah solehah, yang sentiasa memagarkan dirimu dari kemaksiatan, semoga kita termasuk di dalam golongan yang Allah sentiasa redha.

Ukhti, aku belajar dari dia, sang murabbiah, setiap kali dia memelukku erat, ada kata Uhibbuki fillah dia bisikkan di telingaku. subhanallah. ukhti, uhibbuki fillah. semoga Allah sentiasa merahmatimu. Selamat Hari Lahir yang ke 21. 



No comments: