Sunday, April 3, 2011

YatiM e2 MuLia..

dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang

demi waktu dhuha

dan demi malam apabila telah sunyi

Tuhanmu tidak meninggalkan engkau (Muhammad) dan tidak (pula) membebani kamu


dan sungguh kemudian itu lebih baik dari permulaan 

dan sungguh, kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu
sehingga engkau menjadi puas

Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu dia melindungi(mu)

Dan Dia mendapatimu sebagai seorang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk


Dan dia mendapatimu seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan

Maka terhadap anak yatim janganlah engkau berlaku sewenang-wenang

dan terhadap orang yang meminta-minta. janganlah engkau mengherdik(nya)

Dan terhadap nikmat TuhanMum hendaklah engkau nyatakan (dengan bersyukur).

(ad-dhuha : 1-11)

sudah lama tidak menulis. saya mulakan dengan ayat-ayat cinta Allah. 

anak yatim 

 mashaAllah.
 
 sungguh kental jiwanya
dibesarkan tanpa ayah dan ibu
melihat orang lain mempunyai ayah dan ibu
 tertanya tanya di dalam diri
kenapa aku tidak berpunya ayah dan ibu seperti orang lain??


saudara saudari ku
dirimu sebenarnya mulia di sisiNya
manakan tidak
KekasihNya sendiri merupakan anak yatim
dibesarkan tanpa ayah dan ibu
namun, akhirnya menjadi manusia agung yang dirahmati semesta alam
usah dirimu rendah diri
kerna Dia meletakkan darjat mu sungguh mulia
tatkala air matamu menitis, bergegar arasyNya. 

saudara saudari ku
usah ditangisi kekurangan itu
kerna itu sebenarnya bukan kekurangan malah kelebihan
berusahalah menjadi anak soleh solehah
supaya doamu sampai ke kubur ayah ibu mu 
menjadi cahaya penyuluh di alam sana

alhamdulillah.. baru-baru ini saya dan sahabat-sahabt berpeluang untuk melawat salah satu rumah anak-anak yatim di sekitar lembah kelang.

sesampainya di pintu
tiada yang menyambut
rupa rupanya kanak kanak ini ada program
haha..cuak sebentar..
apalagi kami pun dengan malu2 join je program tuh skali
best .. buat kraftangan.. 
buat bakul daripada kertas surat khabar..hurm..agak kreatif kan?
pernah la jugak ternampak bakul2 neh di kenduri kawen..tapi tak taw cara nk buat..

mereka dipcahkan kepada beberapa kumpulan kecil
pada mulanya agak segan2 gitu
tapi dah lama kelamaan 
siap bergolek golek atas lantai
hehe..
bahagia 
melihat mereka ketawa
kerna 
di dalam hati mereka sebenarnya terdapat satu ruang kosong
iaitu ruang ibu dan ayah



okeyh..semangat3..
alamak..x larat daaaa...





keyh..sambung balek.wohoho
kami semua gunakan masa yang ada untuk gembirakan hati diorang.
tiba2 terdengar 
"mak ayah ada kat syurga kan..."
tdk tahu mana datangnya suara tersebut
ntah siapa yang sedang berbual dgn si kecil itu
tapi ayat itu benar menusuk qalbu ku.. huhu!


daripada cara mereka 
kami dapat melihat mereka semua sangat akrab sekali
manakan tidak
sesetengahnya tidak berpunya ayah ibu dan adik beradik

lepas aktivit kraftangan
apalagi 
sesi tangkap gambar la haha.
lepas tuh ada persembahan ringkas
nyanyi lagu "njet njet semut"
haha
aura hantu kak limah
"kite bakor..kite bakor"
bermain main di bibir mereka
excited la katakan
ustaz bagi tgk filem..


lepas nyanyi.. kitorang ada bawak lolipop untuk diorang
mak aihhh..berebut rebut..suke sangat lolipop tuh..=)
gosok jgn x gosok (tgn kene syelek..haha)


 sepanjang duduk di rumah anak nak yatim neh
tidak lupa saya ambil kesempatan mengusap kepala kanak kanak disitu
bukankah rasulullah suka mengusap ubun kepala anak-anak yatim? 


lepas dpt lolipop terus nk cabut lari..haha..


sebelum pulang
ada seorang kanak-kanak
namanya Alif
bertanya kepada saya sambil berpaut di pagar
"kakak..bile kakak nak datang lagi.."
saya hanya tersenyum
dek terkedu ntah bile boleh datang lagi
kemudian dia bertanya lagi
"kakak.. bile kakak nak datang.."
aduss
pilu sungguh
tak taw nak cakap ape
"alif, belajar elok2nanti bile da besar masuk upm..akak tunggu.."
 e2 je ucapan balas saya yang terkeluar..
syahdu22... T.T 
pulang dengan terngiang ngiang kata kata si Alif tadi


senyum !!
buat alif ( walopon mustahil je bace belog neh..huhu ) :

inshaAllah
ada masa akak datang lagi
bawak lolipop banyak2 lagi
 akak tak janji
tapi akak akan usaha
sebab akak takda transport
harituh pun nek bas universiti..huhu..
klo akak tak datang pun.. alif sentiasa dalam ingatan akak..T.T



tgah sapu syelek kat bakul..wuhuhu..




dah macam rombongan meminang dah gayanye..keh4..

2 comments:

naora - khalish said...

:)

aku selalu nak pergi rumah anak yatim, tapi sampe skunk tade chance nak p.

fina, rindu sangat sangat.

happy tgk kau senyum.

tade mende yang best ada kat monash, kurang aktiviti. tapelah.

rindu sgt sgt. :)

love..syafiyyah.

Najwa Aiman said...

ehmm. tahniah pina.

smg Allah kurniakan istiqamah :)

smg Allah izinkan wawa jugak ke sana.
insyaAllah.

*miss both of u*