Monday, March 21, 2011

Rasa

Macam-macam rasa. Rasa penat jiwa, letih otak, nak tidur dalam lecture, macam-macam rasa. Sampaikan kawan saya berkata,

“ All in all, science is not fun at all...”

Mula-mula, gelak sakan jugak mendengarnya, kemudian terfikir..ahh. rasa laaaa ni. Ni laa perasaan. Masalah betul kalau main bab hati dan perasaan ni. 

Soalnya rasa, sudah awal-awal berjanji pada diri, tiada perkataan tidur dalam kelas, jangan ada rasa nak ponteng, jangan cuba-cuba tak buat tutorial. Semua wajib kena buat!

Tapi masuk minggu ke 3, jadualnya ke mana, study nya tak tahu duk ceruk mana, revision pun macam tak nampak aje...gagal lah tu! Gagal!

Bila teringatkan 3 report yang wajib kena hantar setiap minggu, assignments yang banyak, rasanya macam....

“boleh tak Monash bagi satu minggu tanpa report. Satu minggu jep. Nak susun balik jadual, nak kejar balik apa yang tak paham....” luah teman saya.

kalau dibuatnya full report 3 subjek, best jugak kan? Wee~

Dah. Sesi luahan kat blog lain eh. 

Nak share nih sebenarnya. Semalam, Alhamdulillah, sempat jugak bertemu mata dengan Ustaz Pahrol Mohd Juoi dalam program iluvislam. Fewwit! Di mana Dia di hatiku?

Ulasan yang mantap dari beliau, serba sedikit perkongsian dengan Ustaz Syed Abdul Kadir Aljofree dan Wardina Safiyyah.

Kata Ustaz Pahrol...

“ Islam adalah pasangan hidup manusia...”

Senangnya, subhanallah. Cinta sebenarnya hanyalah sekadar alat, bukannya matlamat. Ia sebenarnya jalan dan bukan tujuan. Ramai sangat yang sebenarnya perlu kita cinta ni. Pesan Rasulullah, nanti bila dekat sana nanti, kita akan berkumpul bersama dengan orang yang kita cinta. Siapa yang paling banyak dapat cinta kita, dan kita amat sangat sayang kat dia, orang tu lah yang akan bersama kita nanti.

Subhanallah, cinta Rasulullah, akan bersama Rasulullah. cinta Allah amat amat, nanti kita akan bersama Allah. Simple kan? Tapi susah kan? Okay. Apa kata kita tukar hala sekarang? Hal jodoh tu takpelah. Nanti nanti eh fikir. 

Ni ramai sangat kena cinta ni. Family, Sahabat, Housemate, kucing, hamster..banyak ni. Banyak. Nak bahagikan cinta pulak ni. Semua kena dapat bahagian sama rata ni. Sedangkan nak solat pun kena ada cinta. Suburkan cinta pada orang sepatutnya meh! Yang lain, selagi tak sampai turn, jangan cinta lagi eh.

Pesan ustaz lagi,

Nafsu tu macam budak kecik yang menyusu dengan ibunya. Tengok budak yang menangis, hentak-hentak kaki tengok patung superman kat Mydin, rasa geram tu ada. Tapi, kalau kita buat tak tahu, jangan tengok pun patung tu. Nanti nanti dia berhenti menangis sebab dia dah tahu dia takkan dapat superman tu. 

Biasa la tu, nama pun budak-budak, kejap je kalau rasa hati ni. Jangan ikut, jangan ikut sangat nafsu tu. Cuba kita gantikan dengan benda lain yang setaraf dengannya. Belikan Lego untuk dia ke, boleh sama-sama buatkan robot guna lego kan? Otak budak kecil lagi cepat berkembang kan.

Sama dengan nafsu. Kalau rasa macam nak dengar lagu lagha ke, naaaaa, ganti dengan lagu setaraf dengannya, tapi bukan lagha, lyrics nya mengingatkan pada Allah. Lagu Outlandish pun best. Beyond words ke, Calling you ke, Sami Yusuf pun ada. Native Deen pun ada rap jugak! Setanding lah tu. hee.

Kata Wardina,

Hati sangat special. Kata pengkaji barat, hati mempunyai kebijaksanaannya sendiri. dikatakan akal juga menghantar mesej kepada hati, tetapi hati tak semestinya ikut perintah akal. Sebab hati tu ada rasa kan?

“ Manusia selalu bertindak mengikut apa yang dia rasa, bukan berdasarkan apa yang dia fikir..”

So, rasa baik tu kena sentiasa ada. Bila rasa tak tenang, istighfar banyak-banyak, sebut nama Allah banyak-banyak, lepas tu, tanya hati, Allah ada tak dalam hati? Kalau jawapannya ya, paniknya kurang, tenangnya banyak. Kalau  jawapannya tiada, mintaklah pada Pemilik Hati.

Allah tidak jadikan pada seorang manusia itu dua hati. Dan hati tidak akan dinamakan hati kalau tidak berbolak-balik. Sudah fitrahnya. Sebab tu, kena selalu jaga hati. J

Paling suka ayat Ustaz,

“ada musibah yang sangat mendidik kita, lebih mendidik kita dari solat mendidik kita..kena banyak syukur ya...”

Thanks Ustaz.

untuk Nurul Tasnim binti Muhmad Nor.


Happy belated birthday, yu! Hang da umur 20 dah.



Hang orang kedua reti baca aku. Tahniah! Semua tekaan anda tepat. Hang memang jenis orang mata, mata kasar, mata hati semua ada.

Dan, thanks sebab tiap-tiap hari buat cek senyum. Oh, housemates, anda semua la eh. Nah, cinta tiga. Orang belok 2, tingkat 16 pun, orang belok satu, tingkat 9 pun, 11 cinta semuanya! 

yang peliknya, cinta tiada had kan? 

subhanallah.

No comments: